نقش Router در مسیریابی
- نام فایل: نقش Router در مسیریابی
- حجم فایل: ۱٫۴۴ مگابایت
- فرمت: word , PDF
- سایز کاغذ: A4 آماده کپی با هر نوع دستگاهی
- تعداد صفحات: ۳۶ صفحه
- صفحه آرایی: بسیار مرتب، رنگی و قابل ویرایش
- توضیحات: قبل از چاپ، مشخصات تهیه کننده را ویرایش کنید (تهیه کننده مدیر سایت می باشد)
چکیده
اگر بخواهیم چکیده ای از مطالب راجع به روترها را بگوئیم باید به این نکته
اشاره کنیم که روترها کامپیوترهای خاصی هستند که پیام های اطلاعاتی
کاربران را با استفاده از هزاران مسیر موجود به مقاصد مورد نظر هدایت می
نمایند.
استفاده از روترها در شبکه به امری متداول تبدیل شده است . یکی
از دلایل مهم گسترش استفاده از روتر ، ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه
دیگر (اینترنت و یا سایر سایت ها ی از راه دور) در عصر حاضر است . نام در
نظر گرفته شده برای روترها ، متناسب با کاری است که آنان انجام می دهند : ”
ارسال داده از یک شبکه به شبکه ای دیگر ” . مثلا” در صورتی که یک شرکت
دارای شعبه ای در تهران و یک دفتر دیگر در اهواز باشد ، به منظور اتصال
آنان به یکدیگر می توان از یک خط leased ( اختصاصی ) که به هر یک از
روترهای موجود در دفاتر متصل می گردد ، استفاده نمود . بدین ترتیب ، هر
گونه ترافیکی که لازم است از یک سایت به سایت دیگر انجام شود از طریق روتر
محقق شده و تمامی ترافیک های غیرضروری دیگر فیلتر و در پهنای باند و هزینه
های مربوطه ، صرفه جوئی می گردد .
مقدمه
امروزه دنیا به نیروی متخصص و زبده در زمینهی فناوری اطلاعات نیاز مبرم
دارد واین نیاز در هیچ زمینهای به اندازهی تخصص در تكنولوژی شبكه و
مسیریابی، بطور جدی احساس نمیشود.
مسیریابی و هدایت اطلاعات همان عاملی است كه جهان را به یك گردهمائی مردمی و دهكده كوچك تبد یل كرده است.
همیشه تكنولوژی مسیریابی با پیچیدگیها و مشكلات خاص خود مواجه بوده و هست
. ابزارهای مسیریابی نسبتاً گران هستند و حیات بسیاری از شرکت ها و
سازمانها (بالاخص مؤسسات تجاری) به این ابزارها و ابستهاند، به همین دلیل
اغلب شركتها و سازمانها ترجیح میدهند مهندسین مجرب و متخصص را به خدمت
بگیرند تا اولاً زمان و هزینهی زیادی صرف كسب تجربهی این افراد نشود؛
ثالثاً تحویل دادن یك مسیریاب مثلاً پنجاه هزار دلاری به یك فرد زبده و
مجرب مخاطرهی كمتری دارد.
لذا این مطالب به درد افرادی میخورند كه تصمیم دارند معلومات تخصص خود را گسترش بدهند و به یك حرفهای تبدیل شوند.
تاریخچه
در دههی شصت و هفتاد فقدان ابزارهای مسیریابی هوشمند مشكل حادی نبود زیرا
شبكههائی كه نیاز به ارتباط با یكدیگر داشتند میتوانستند از تكنولوژی
سوئیچ بسته (هر چند با سرعت و كارائی ناچیز) استفاده كنند. در آن زمان
كامپیوترهای شخصی وجود نداشت.
پس از آنكه PC بعنوان یك كامپیوتر كوچك،
كامل و همهی منظوره در محیطهای كاری (و حتی منزل افراد) پذیرفته شد و جا
افتاد، متخصصین این رشته با مسائل جدیدی مواجه شدند.
PC یك كامپیوتر
مستقل محسوب میشود و همانند یك كامپیوتر Mainframe به اتصال مستقیم با
كانال اصلی شبكه احتیاج دارد. بعنوان مثال اگر تكنولوژی برقراری ارتباط بین
كامپیوتر مبتنی بر «توپولوژی حلقه» (Ring) باشد، اتصال ۶۰ كامپیوتر PC (و
آن هم با پهنای باند ۴Mbps) كارائی شبكه را بسیار كم خواهد كرد.
پس از
ظهور PC و استقبال چشمگیر از این پدیده كه نتیجهی مستقیم قیمت ارزان و
قابلیت بالای آن بود، متخصصین شبكه و صاحبان صنایع به ساخت مسیریاب برای
اتصال شبكههای كوچك و محلی ترغیب شدند. بدین ترتیب میشد تا شبكههای محلی
كوچك و با راندمان بالا طراحی و پیاده كرد و ارتباط مابین آنها را از طریق
مسیریاب برقرار نمود.
با استفاده از یك مسیریاب دیگر لازم نبود كه
همهی ماشینهای شبكه از سختافزار، نرمافزار و پروتكل ارتباطی یكسان
استفاده كنند و بدین ترتیب انعطاف لازم در توسعهی انواع سخت افزار و نرم
افزارهای شبكه پدید آمد .
شبكههای كوچك محلی، كارآمدتر و قابل مدیریت
هستند؛ پس میشود یك شبكهی بزرگ را به چند شبكهی كوچك شكست و با استفاده
از مسیریاب ارتباط آنها را برقرار ساخت.
شاید بتوان بنیانگزاران
تكنولوژی مسیریابی را Lerner و Bosack دانست. این دو نفر بدون حمایت مالی و
با سرمایهگذاری شخصی، تحقق و توسعهی تكنولوژی مسیریاب را آغاز كردند. پس
از دو سال كار آنها به نتیجه رسید و اولین مسیریاب را عرضه كرده و آن را
در دانشگاه استنفورد بكار گرفتند.
شركت سیسكو اولین مسیریاب خود را در اكتبر سال ۱۹۸۴ به بازار عرضه كرد.
=========